EduMNC

- Sursa ta de cunoaștere pentru o reușită lingvistică:
Explorează, Învață, Excelează!
Inovație în educație, rezultate de excepție;
- O educație de calitate pentru elevi și profesori.
 

EduMNC - de ce?

Prin conținutul său, acest site se adresează atât elevilor/studenților, cât și profesorilor, cu scopul de a ușura munca fiecăruia în parte: învățare, respectiv predare/evaluare.

Toate materialele respectă normele în vigoare.

Contactează-mă

e-mail:

prof@edumnc.ro

Telefon

+40 723038927 

 

   EduMNC

Transformarea educației prin formarea profesorilor_EduMNC -  idei creative de cursuri de formare a profesorilor

Transformarea educației prin formarea profesorilor
Ghid pentru o predare inovatoare și eficientă

10/02/2023

În era digitală în care trăim este esențial ca profesorii să se adapteze schimbărilor tehnologice și să își îmbunătățească abilitățile de predare. Fără a fi familiarizați cu instrumentele digitale (care se schimbă de la o zi la alta) și tehnicile moderne de predare, profesorii riscă să rămână în urmă în raport cu cerințele actuale și să nu mai fie capabili să inspire și să motiveze elevii în procesul de învățare. Altfel spus, este important ca aceștia să își îmbunătățească cunoștințele și abilitățile prin participarea la cursuri de formare în această direcție.

Dacă profesorii nu își actualizează cunoștințele, cum pot fi ei un exemplu pentru elevi în procesul de învățare?

La nivel de teorie, destul de mulți au înțeles că pedagogia, metodele și tehnicile de predare-învățare-evaluare trebuie adaptate zilelor noastre, nu doar de dragul de a fi în trend, ci pentru că pur și simplu aceasta este actualitatea în care trăim, aceasta este viața noastră.

Întreabă-l pe cel mai cârcotaș dintre cei mai îndărătnici profesori dacă ar mai vrea să vină la școală cu carul tras de boi. Cum credeți că va reacționa ???!!! Așa-i că nu ar mai vrea? Mai mult chiar, acesta are și cont de Facebook unde intră la prima pauză și postează prietenilor săi o imagine cu o cafeluță arzândă cu mesajul Bună dimineața!!!

Așadar, suntem moderni când vine vorba de viața privată, de ce să nu facem asta și la catedră? Căci de la noi, profesorii, pleacă tot (și ne mândrim cu asta).

În plus, cred că-l putem pune în bancă și pe noul elev pe nume A.I., de la care, cu siguranță, vom avea și noi de învățat.

Ce vreau să spun prin asta? Vreau doar să subliniez faptul că profesorii trebuie să dea dovadă de flexibilitate, căci și ei, precum copiii, trebuie să își dezvolte motivația și dorința de a învăța, schimbându-și mindset-ul (modul de gândire) ori de câte ori e nevoie. Mă refer aici la growth mindset – dezvoltarea talentului și inteligenței prin efort și perseverență. Din păcate, mulți rămân fideli conceptului de fixed mindset – credința că talentul și inteligența sunt statice = cu ce ne-am născut, cu aia rămânem.

Dacă vrem ca elevii să răspundă cerințelor noastre, dacă vrem ca aceștia să învețe și să reacționeze pozitiv la orele noastre, exemplul vine de la noi. Să fim noi primii care să accepte schimbarea, ca mai apoi elevii să facă asemenea.

Iar schimbarea aceasta de care vorbesc trebuie să se reflecte în modul în care orele de curs se desfășoară. Aici trebuie lucrat foarte mult. Chiar dacă asta înseamnă un proces deloc ușor și de durată.

Poate unii profesori sunt autodidacți desăvârșiți, dar cu siguranță numărul acestora este foarte mic. Pentru ceilalți este realmente necesar să fie formați pentru o predare-învățare-evaluare inovatoare, trebuie să învețe la rândul lor ce este actual în domeniul pedagogiei și al didacticii disciplinei (mereu în schimbare) pentru a putea transmite mai departe și cu eficiență conținuturile curriculumului.  

Inovarea didactică este cheia pentru a face din educație o experiență relevantă și motivantă pentru elevi. Profesorii joacă un rol crucial în acest proces, de aceea este imperativ ca aceștia nu doar să cunoască (la nivel de teorie) cele mai noi tehnici și metode de predare, ci să fie formați la nivel de practică, pentru a le putea utiliza la clasă.

Cursurile de formare a profesorilor pot fi o oportunitate excelentă pentru a îmbunătăți abilitățile acestora și pentru a le oferi noi idei și tehnici practice în materie de metode de predare, tehnologii și instrumente digitale.

Cu alte cuvinte, formarea profesorilor pentru inovație didactică este acel proces prin care profesorii sunt instruiți să integreze tehnici moderne și metode inovatoare de predare în curriculum-ul lor, cu scopul de a spori calitatea învățării și de a-i motiva pe elevi. Acest proces poate include traininguri în utilizarea tehnologiei, dezvoltarea de abilități de problem-solving, lucrul în echipe interdisciplinare și identificarea și implementarea de metode pedagogice eficiente.

Concret, iată câteva exemple de tehnici moderne și metode inovatoare de predare și integrarea acestora la clasă:

  • Utilizarea tehnologiei: Integrarea tehnologiei precum tablete, laptopuri, proiectoare interactive sau platforme de învățare online poate oferi elevilor acces la informații diverse și la instrumente interactive care îmbunătățesc procesul de învățare.
  • Proiecte colaborative: Profesorii pot adopta metode de predare bazate pe proiecte, în care elevii lucrează împreună la rezolvarea unei probleme sau la realizarea unui proiect, dezvoltând astfel abilități precum colaborarea, comunicarea și rezolvarea problemelor.
  • Gamificare: Profesorii pot utiliza elemente de joc pentru a motiva elevii, creând jocuri educaționale sau provocări bazate pe cursul lor pentru a încuraja învățarea prin distracție.
  • Predarea bazată pe probleme: Profesorii pot adopta o metodă de predare bazată pe probleme, în care elevii învață prin rezolvarea unor probleme relevante din viața reală, îmbunătățind astfel înțelegerea și aplicarea conceptelor.
  • Învățarea prin explorare: Profesorii pot crea oportunități pentru elevi de a învăța prin explorare și descoperire, încurajându-i să investigheze și să experimenteze prin intermediul unor proiecte hands-on      (= învățarea activă prin joc, explorând activitati care  stimulează curiozitatea și dorința de a învăța, într-un mediu specific vârstei)
  • Predarea prin intermediul narativelor: Profesorii pot utiliza povești și narative pentru a ilustra și a face concepte mai accesibile pentru elevi.
  • Evaluarea prin portofolii: Profesorii pot evalua progresul elevilor prin intermediul unui portofoliu de lucrări sau proiecte, oferind astfel o imagine mai completă a abilităților și cunoștințelor elevilor.
  • Învățarea prin tehnologia realității augmentate sau virtuale: Profesorii pot utiliza tehnologia realității augmentate sau virtuale pentru a crea experiențe de învățare imersive și interactive.
  • Învățarea prin feedback personalizat: Profesorii pot oferi feedback personalizat elevilor prin intermediul tehnologiei, ajutându-i astfel să își îmbunătățească performanța și abilitățile.
  • Evaluarea prin proiecte sau modele: Profesorii pot evalua cunoștințele elevilor prin intermediul unor proiecte sau modele, oferind astfel o imagine mai clară a abilităților de aplicare a cunoștințelor.

Predarea invovativă se realizează prin intermediul tehnologie și instrumentelor digitale, mai bine zis, un profesor ancorat în realitatea zilelor noastre va folosi, în cunoștință de cauză, cât mai multe din „auxiliarele” următoare:

  • Utilizarea platformelor de învățare online: aceasta poate include utilizarea aplicațiilor precum Google Classroom sau Moodle, care permit accesul la materiale de învățare, comunicarea cu elevii și evaluarea progresului acestora.
  • Utilizarea jocurilor educaționale: aceasta poate include utilizarea jocurilor digitale care se concentrează pe anumite subiecte sau abilități, precum matematica sau limba engleză, ajutând elevii să învețe prin intermediul interacțiunii cu jocul.
  • Utilizarea simulațiilor: aceasta poate include utilizarea simulațiilor interactive pentru a explora diferite concepte sau procese, precum funcționarea sistemelor corporale sau a proceselor industriale.
  • Utilizarea materialelor multimedia: aceasta poate include utilizarea de filme, prezentări, animații sau alte tipuri de materiale multimedia pentru a ilustra anumite concepte sau idei, precum geografie sau istorie.
  • Utilizarea realității virtuale sau augmentate: aceasta poate include utilizarea de căști VR sau AR pentru a oferi elevilor o experiență imersivă în diferite situații sau locații, precum vizitarea muzeelor sau a unei plantații de culturi.

Este important să se țină cont de nevoile individuale ale elevilor și să se evalueze eficacitatea acestor metode înainte de a fi implementate pe scară largă.

Profesorii chiar au nevoie de updatare, mulți chiar recunosc acest lucru, dar cu toții au o mare reticență când vine vorba de participare la cursurile de formare (neluând în discuție aici partea financiară). Motivul este foarte simplu: se merge după un tipar gen „meniul zilei”, nimic „à la carte”, cu alte cuvinte, același curs, dar cu un alt titlu, sub același format: prezentare PP, distribuirea câtorva fișe, apoi realizarea unui portofoliu pentru evaluare. Mai sunt și excepții, desigur, dar sunt atât de puține!!!

Când participă la un curs de formare, profesorul, la rândul său, (re)devine elev. Un elev pe care să-l motivezi, să-l stimulezi, căruia să-i captivezi toată atenția și să-l faci să înțeleagă „lecția” din clasă. Cu teme mai puține, doar acolo unde situația impune!

Totodată, cursurile de formare pot fi o oportunitate excelentă de a dezvolta noi abilități  profesorilor sau de a le îmbunătăți și de a le oferi noi idei și tehnici practice pentru a-și îmbunătăți predarea.

Pentru a realiza acest lucru, este nevoie să se intervină în tematica și structura cursurilor, trebuie să se vină cu idei creative de cursuri de formare (a profesorilor) pentru o predare activă și inovativă.

Ce fel de cursuri de acest gen pot fi făcute ?! Iată aici o scurtă listă, deloc exhaustivă.

  • Ateliere practice: acestea ar putea include sesiuni interactive unde profesorii pot încerca tehnici și metode inovative de predare în mod hands-on.
  • Studii de caz: acestea ar putea include discuții cu profesori care au implementat cu succes tehnici inovative în clasa lor și au obținut rezultate pozitive în ceea ce privește învățarea elevilor.
  • Sesiuni demo: acestea ar putea include prezentări live ale unor tehnologii sau aplicații digitale care pot fi utilizate în predare și care ar putea fi încorporate în planificarea și livrarea conținutului.
  • Călătorii de studiu: acestea ar putea include vizite la școli sau centre de învățare unde se practică metode inovative de predare și unde profesorii pot observa acestea în acțiune și pot învăța de la profesioniștii din domeniu.
  • Sesiuni de networking: acestea ar putea include oportunități pentru profesori de a schimba idei și de a colabora cu colegii lor, inclusiv prin intermediul discuțiilor online sau al întâlnirilor în persoană.

Acestea sunt doar câteva exemple de idei creative de cursuri de formare a profesorilor pentru o predare activă și inovativă. Este important să se țină cont de nevoile specifice ale profesorilor și ale elevilor lor atunci când sunt planificate cursuri de formare și să se aleagă opțiunile cele mai potrivite pentru a le oferi acestora instrumentele de care au nevoie pentru a îmbunătăți învățarea elevilor.

Ce aș schimba eu? Sau cum aș vedea eu un astfel de curs de formare eficient ? Care ar fi  caracteristicile?

  • Focalizare pe nevoile profesorilor: cursul ar trebui să fie adaptat nevoilor specifice ale profesorilor și să le ofere instrumente și tehnici practice pentru a îmbunătăți predarea.
  • Abordare interactivă: cursul ar trebui să fie proiectat astfel încât să fie un mediu participativ, unde profesorii pot învăța prin discuții, activități și exerciții practice.
  • Inclusivitate: cursul ar trebui să fie accesibil și inclusiv pentru toți profesorii, indiferent de nivelul lor de experiență sau de specializare.
  • Integrarea tehnologiei: cursul ar trebui să integreze tehnologia și instrumentele digitale în mod eficient, astfel încât profesorii să poată învăța cum să le utilizeze în clasă.
  • Suport continuu: cursul ar trebui să ofere suport continuu după încheierea acestuia, prin intermediul resurselor și al comunităților online, astfel încât profesorii să poată continua să își dezvolte abilitățile.

De asemenea, este important să se monitorizeze și să se evalueze progresul profesorilor după curs și să se ofere feedback pentru a se asigura că au învățat tehnicile și abilitățile necesare pentru a îmbunătăți predarea.

Printre cele mai uzitate deja, ca și instrumente și tehnici practice pentru a îmbunătăți predarea prin integrarea tehnologiei și a instrumentelor digitale, pot fi luate în calcul următoarele platforme și aplicații (sunt doar câteva exemple). Acestea pot fi folosite atât în cazul cursurilor de formare a profesorilor, cât și la orele de curs propriu-zise.

  • Platforme de învățare online: platforme precum Moodle, Canvas, Blackboard sau Google Classroom permit profesorilor să creeze materiale multimedia și să comunice cu elevii online.
  • Jocuri educaționale online: jocuri precum Kahoot, Quizlet sau Socrative pot fi utilizate pentru a crea teste interactive și exerciții amuzante pentru elevi.
  • Video-conferințe: instrumente precum Zoom, Skype sau Google Meet permit profesorilor să țină lecții virtuale sau să comunice cu elevii în timp real.
  • Prezentări multimedia: instrumente precum PowerPoint, Prezi, Genial.ly sau Google Slides permit profesorilor să creeze prezentări interactive și captivante pentru elevi.
  • Instrumente de realitate virtuală: instrumente precum VR headset-uri sau aplicații de realitate virtuală permit profesorilor să ofere experiențe imersive de învățare pentru elevi.
  • Aplicații de citire și note: instrumente precum Evernote, OneNote sau Google Keep permit profesorilor să organizeze materiale și să țină evidența progresului elevilor.

Eficacitatea aplicațiilor utilizate în predare poate varia în funcție de mai mulți factori, precum obiectivele de învățare, grupul țintă, stilul de învățare preferat de cursanți și resursele disponibile.

Este indicat să se evalueze eficacitatea fiecărei aplicații în contextul specific al clasei/grupei și să se aleagă cea mai potrivită opțiune atât pentru cursanți, cât și pentru obiectivele de învățare.

Prin urmare, în contextul digitalizării, cursurile de formare a profesorilor sunt esențiale pentru a îmbunătăți metodologia și tehnica predării. În era tehnologiei, profesorii trebuie să fie pregătiți pentru a integra instrumente digitale eficiente în predare, care să faciliteze procesul de învățare al elevilor și să îi motiveze. Cursurile de formare pot oferi profesorilor tehnici moderne și metode inovatoare de predare, precum și posibilitatea de a experimenta și de a aplica aceste tehnici în practică. În concluzie, cursurile de formare a profesorilor sunt o investiție importantă în educație, care vor avea, cu siguranță, un impact pozitiv asupra rezultatelor elevilor și asupra calității învățării în general.

MNC

Notă:

  1. Evernote este un aplicație de notițe și organizare care permite utilizatorilor să creeze, să stocheze și să acceseze informații și materiale într-un singur loc. Poate fi utilizat pe diferite dispozitive, cum ar fi computerul, telefonul sau tabletă, și permite utilizatorilor să creeze notițe text, să adauge imagini, să înregistreze sunete, să salveze pagini web și multe altele. Evernote are, de asemenea, un sistem puternic de etichetare și căutare care permite utilizatorilor să găsească rapid informațiile și materialele necesare. Această aplicație poate fi utilă pentru profesorii care doresc să își organizeze materialele de predare, să țină evidența progresului elevilor și să colaboreze cu alți profesori.
  2. OneNote este o aplicație de notițe și organizare dezvoltată de Microsoft. Este similară cu Evernote și permite utilizatorilor să creeze, să stocheze și să acceseze informații și materiale într-un singur loc. Utilizatorii pot crea notițe text, pot adăuga imagini, înregistrări audio și alte tipuri de conținut, și pot organiza aceste informații în note separate sau în secțiuni. OneNote oferă, de asemenea, funcții de colaborare și partajare, permitând mai multor utilizatori să acceseze și să editeze aceleași note. Această aplicație poate fi utilă pentru profesori care doresc să își organizeze materialele de predare, să colaboreze cu alți profesori sau să își monitorizeze progresul elevilor.
  3. Google Keep este o aplicație de notițe și organizare dezvoltată de Google. Ea permite utilizatorilor să creeze și să stocheze note scurte, liste de cumpărături, imagini și înregistrări audio. Utilizatorii pot adăuga etichete și categorii la notițe, astfel încât să poată fi ușor organizate și accesate mai târziu. Google Keep oferă, de asemenea, posibilitatea de a seta mementouri pentru notițe și poate fi accesat pe diferite dispozitive, inclusiv smartphone, tabletă și computer. Această aplicație poate fi utilă pentru profesori care doresc să își țină notițe rapide și să își organizeze sarcinile zilnice.