introducere cultura digitala modulul I_edumnc_cursuri online_elearning

 

   

   EduMNC

Inițiere în cultura digitală
 Modulul I

CUPRINS

 1. Informații generale

Informații generale

De-a lungul istoriei, omenirea a cunoscut, la început, ceea ce numim cultura orală, apoi cultura scrisului, o scurtă perioadă a culturii vizuale, după care, foarte recent, au apărut nişte tehnologii revoluţionare care le-au contopit pe toate, dezvoltându-se astfel niște mijloace de comunicare de cu totul alt ordin, pe care le numim „digitale”.

WWW - World Wide Web 

Un sistem de informații de pe Internet care:

- permite conectarea documentelor la alte documente prin link-uri;

- permite utilizatorului să caute informații trecând de la un document la altul.

„Cultura digitală” reprezintă apariţia 

şi răspândirea unui nou mijloc de comunicare.

Pro: Digitalul democratizează cunoaşterea – ceea ce este foarte bine, oferind acces rapid  la informație oricui și oriunde.

Contra: Cultura digitală, aflată la îndemâna tuturor tinde să transforme cunoaşterea în opinie şi adevărul în rating. Cultura digitală „aplatizează” cunoaşterea şi limbajul.

În România avem următoarele statistici:

– 15.35 milioane de utilizatori de internet;

– 11 milioane de utilizatori activi pe social media;

– 26.63 milioane de conexiuni mobil în România;

– Un român petrece în medie 7:21 ore utilizând internet (telefon, mobil,televizor) și 2:12 ore utilizand Social Media.

Sursa 

Statistici utilizare web și social media

 

 

Web 1.0 vs Web 2.0

În ultimii ani, site-urile „sociale” au cucerit treptat web-ul: distribuire de fotografii, videoclipuri, forumuri, bloguri etc....Un adevărat moment de cotitură în istoria World Wide Web, rețeaua socială, numită web 2.0, care a apărut pentru prima dată la începutul anilor 2000 și care continuă să se dezvolte.

  • Web 1.0, creat în anii 1990, este format din site-uri cu conținut. Utilizatorii de Internet vizitează site-urile doar pentru a citi informații și doar pentru a naviga de la o pagină la alta, făcând clic pe link-uri.

  • Web 2.0, apărut în anii 2000, leagă utilizatorii de Internet între ei. 

  • Acesta este momentul apariției rețelelor sociale (Facebook în 2005). 

Utilizatorii de Internet folosesc site-uri pentru a comunica cu alți internauți.

Web 1.0 aparține anilor ‘90!

În 1996 existau, spre exemplu, 250.000 de site-uri web și 45 de milioane de utilizatori.

Aceștia (internauții) erau doar consumatori de informație, rareori existând unii care să o și ”producă”. 

Astfel, web-ul avea o funcție strict liniară: producătorul își afișa conținutul pe site, iar internauții puteau să îl consulte. 

Este ceea ce numim ”web-ul pasiv” sau utilizator ”read-only” (”doar cititor”).

Prin urmare, utilizatorul consumă informația în același mod cum o făcea și până acum în clasica bibliotecă.

Expresia ”WEB 2.0” a apărut în octombrie 2004.

Începând cu anii 2000 apar noile interfețe. Simplificarea navigării și multiplele posibilități de interactivitate formează ceea ce  s-a popularizat ca fiind Web 2.0. 

În 2006, vorbim deja de 80 de milioane de site-uri web și de 1 miliard de utilizatori. 

Cu toate acestea, evoluția principală nu este deloc una tehnologică, ci una legată de atitudine. Internautul devine co-producătorul informațiilor care circulă și participă la ”alimentarea” site-urilor cu diverse tipuri de conținut: texte, imagini/foto, audio și video. De asemenea, poate să interacționeze cu alți internauți și să împărtășească informații pe forum-uri, blog-uri, wiki-uri*, rețele sociale, platforme colaborative, video conferințe, chiar lumi virtuale.

*wiki→aplicație ce permite utilizatorilor să adauge conținut și să păstreze propriile lor versiuni succesive, dar care permite și oricui altcuiva să modifice conținutul.

Aceste două noi atitudini legate de web, Co-producător și Partajare/Distribuire inaugurează Web 2.0, numit și ”web colaborativ” sau ”web social”

Utilizatorul trece de la  ”read-only” (”doar cititor”) la ”read-write” (cititor și scriitor) sau la    ”read-share” (cititor și distribuitor). 

În acest fel, utilizatorii de internet nu mai sunt doar utilizatori pasivi, ei contribuie la producerea și la distribuirea conținutului. Prin urmare, sunt responsabili de ceea ce creează, dar mai ales, de autenticitatea conținutului realizat.

 

 2. Web 1.0 vs Web 2.0

Social media

  • Social media (comunicarea socială) se referă la acele instrumente care permit dezvoltarea conversațiilor și a interacțiunilor pe internet.

  • Social media  este o structură (informațională) de utilizatori de Internet, bazată pe anumite site-uri web la care utilizatorii se pot înscrie și interacționa cu alți utilizatori, deja înscriși. Aceste rețele sociale fac parte din fenomenul relativ nou, global, numit Web 2.0.

 

Listă Top 200 Rețele de Socializare 2019

 

 3. Social media

statistici social media dec 2019_edumnc_culturadigitala_cursuri online
statistici social media ian 2020_edumnc_culturadigitala_cursuri online
retele sociale_edumnc_cursuri online_cultura digitala
emoticon_cultura digitala_cursuri online_edumnc

Clasificarea platformelor sociale

  • Platforme de partajare socială pentru a distribui/partaja orice tip de conținut (foto, video, articole etc.) (Facebook);

  • Platforme de socializare pentru a dezvolta o rețea. O platformă profesională este, de exemplu, Linkedin;

  • Platforme tip mesagerie pentru a discuta instantaneu sau nu (Skype, Messenger, WhatsApp). Forumurile sunt, de asemenea, platforme sociale pentru discuții;

  • Platforme de publicare unde se pot publica articole, rapoarte, bibliografii etc. (Wikipedia);

  • Platforme colaborative pentru a colabora de la distanță. Aceste instrumente sunt adesea utilizate în managementul de proiect (Trello sau Doodle).

    Platformele sociale precum Facebook, Twitter sau YouTube au devenit adevărate mass-media pentru exprimarea civică și politică și putem afirma, fără niciun pic de exagerare, că acest tip de comunicare socială este ”noul opiu” al oamenilor.

 7. Facebook

 4.Clasificarea platformelor sociale

Comunitatea din online

Comunitatea se referă la un grup de membri care sunt mai mult sau mai puțin dedicați platformei pe care o folosesc.

Există mai multe tipuri de internauți/utilizatori ai platformelor de socializare:

  • Inactiv -  aveți cont pe o platformă/sunteți abonat la un grup (spre exemplu Facebook), dar nu intrați niciodată sau, dacă da, o faceți foarte rar;

  • Pasiv -  pur și simplu luați la cunoștință despre informațiile care apar;

  • ”Click-eur” - faceți clic pe informații pentru a afla mai multe;

  • Distribuitor – distribuiți/partajați informații;

  • Comentator -  comentați informațiile;

  • Contributor - creați conținut;

  • Realizator - participați la animarea unei comunități.

 5. Comunitatea din online

comunitatea din online_edumnc_cultura digitala_cursuri online
web 1.0_2.0edumnc_cursuri online_cultura digitala
platforme sociale_edumnc_cursuri online_cultura digitala

 6. Rețelele de socializare

Rețelele de socializare

O rețea socială este un set de persoane sau organizații, legate între ele prin interacțiuni sociale.

Pe web, o rețea socială ia forma unei interfețe dinamice pe care abonații intră într-o legătură virtuală cu „prieteni” sau  cu „contacte”.

Ce puteți face pe aceste rețele?

- Dezvoltați-vă rețeaua profesională;

- Conectați-vă cu profesioniștii din același sector, stabiliți contacte de afaceri, dezvoltați parteneriate;

- Ajutați la recrutarea de noi angajați în căutarea unui (nou) loc de muncă prin contactele pe care le aveți deja;

- Monitorizați, făcând schimb de informații;

- Creșteți-vă vizibilitatea pe web, ajutând cu SEO* pe motoarele de căutare.

*Noţiunea de SEO a apărut prin anii ‘90, fiind o abreviere de la Search Engine Optimization (optimizarea pentru motoarele de căutare) care are drept scop mărirea traficului unui site, în sensul creşterii poziţiilor acelui site web în lista de rezultate ale căutărilor, pentru anumite cuvinte sau expresii cheie, interesante şi relevante din punctul de vedere al afacerii respective.

Funcționalități standard

Rețelele sociale au caracteristici comune, precum:

- Crearea și personalizarea profilului;

- Securitatea datelor și a setările contului;

- Gestionarea unei rețele de contacte ;

- Informații și interacțiuni: grupuri de discuții, monitorizare etc.

 

socializare _retele_cursuri online_edumnc_cultura digitala

Facebook în cifre

Data lansării: 2004

Membri activi lunari în România: 10 milioane

Utilizatori activi lunari în lume: 2,4 miliarde

Este rețeaua socială cu cei mai activi utilizatori din lume.

Puteți să creați o pagină sau un profil de Facebook. 

Profilul (sau contul) este rezervat pentru uz personal, în timp ce Pagina (unde postează doar deținătorul)  permite unei companii (sau unei organizații, unui artist, unei asociații, unei cauze ...) să constituie o comunitate. Grupul asociat Paginii sau nu,  permite oricui să posteze.

Caracteristici

Managementul contului

Profil: un administrator

Pagina: mai mulți administratori cu niveluri de autorizare diferite

Public

Profil: limitat la 5.000 de prieteni

Pagina: număr nelimitat de fani

Posibilităţi

Profil: adăugați prieteni

Pagina: invitați să apreciați pagina, să o distribuiți, să o sugerați

Nivel de confidențialitate

Profil: public / prieteni / prieteni cu excepția (pentru a exclude anumite persoane) / numai pentru mine

Pagina: vizibilă = pagina publică / non vizibilă = pagina privată

CUM CREAȚI O PAGINĂ PE FACEBOOK?

Acest articol explică cum se face acest lucru.

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 Mergi la cuprins

 8. Twitter

TWITTER

Twitter în cifre

Data lansării: 2006

Membri activi în România: 50K

Utilizatori activi lunari în lume: 30 milioane

Cuvântul twitter este un cuvânt englez având traducerile pălăvrăgeală, agitație, freamăt, ciripit        (pronunția /ˈtwi.təʀ/).

Desemnează atât un site web, fondat în 2006 care permite scrierea și transmiterea de mesaje de maxim 140 caractere (litere) prin Internet, cât și compania care oferă acest serviciu de tip rețea socială. Este uneori descris ca fiind „SMS-ul Internetului”.

Totodată, Twitter este cea mai importantă sursă de informații/știri, având impact în cele mai mari evenimente globale. Este locul de exprimare al celebrităților și al oamenilor politici deopotrivă. 

Tot Twitter este cel care ne-a dat hashtag-ul. (#elearning)

Caracteristici

  • Un număr limitat de caractere pentru tweet-uri (mesaje): 140 de caractere;

  • Instantaneu: schimb în timp real;

  • Principiul rețelei sociale: abonamente și abonați;

Rețea deschisă: nu este necesar să fiți abonat pentru a intra în contact, puteți „urma” pe cineva fără ca aceștia să vă urmeze  - și invers, oamenii vă pot urmări fără ca voi să îi urmați.

De ce nu a avut Twitter succes în România?

Acest articol are toate detaliile.

 

 

 Mergi la cuprins

twitter-edumnc_cursuri online_cultura digitala

 

LinkedIN în cifre

Data lansării: 2003

Membri activi în România: 2 milioane

Utilizatori activi lunari în lume: 2 miliarde

Rețeaua profesională prin excelență

Ce caută utilizatorii LinkedIn?

LinkedIn este cea mai mare rețea profesională de pe internet.           

Puteți utiliza LinkedIn pentru a găsi jobul sau stagiul adecvat, pentru conectare și consolidarea relațiilor profesionale, cât și pentru a învăța abilitățile de care aveți nevoie pentru a reuși în carieră.

După ce ați creat un profil LinkedIn, acesta vă va permite să vă distribuiți pregătirea profesională online, precum experiența de lucru, studiile, aptitudinile și recomandările. (CV-ul)

De asemenea, puteți utiliza LinkedIn pentru a organiza evenimente offline, pentru a vă înscrie în grupuri, pentru a scrie articole, publica fotografii și videoclipuri și multe altele.

  • Utilizatorii LinkedIn caută un conținut relevant pentru business-ul lor sau pentru aria de interes.

  • Profilele cu poza primesc de 21 de ori mai multe vizualizări și de 36 de ori mai multe mesaje.

  • Peste 50% din traficul generat către un website de companie sau un blog vine de la LinkedIn.

Caracteristici

  • Cont personal: afișarea identității și a istoriei profesionale;

  • Recomandări pentru oferte de muncă pe bază de profil, oameni, pagini (companii, asociații etc.), hashtag-uri (centre de interes, comunități etc.)

 

Pentru subtitrare în limba română, apăsați pe simbolul   ”setări”, alegeți subtitrări, apoi traducere automată și căutați în listă limba română!

Mai multe informații AICI.

 

 Mergi la cuprins

 9. LinkedIN

Linkedin_edumnc_cursuri online_cultura digitala

 DICȚIONAR TERMENI SPECIFICI

Termenul World Wide Web, abreviat www, numit scurt și web, în engleză înseamnă „pânză” (de păianjen); de multe ori este confundat cu net-ul (rețea). Reprezintă totalitatea site-urilor/documentelor și informațiilor de tip hipertext legate între ele, care pot fi accesate prin rețeaua mondială de Internet (net= rețea).  

Un navigator sau un browser este o aplicație software (program) ce permite utilizatorilor să afișeze text, grafică, video, muzică și alte informații situate pe o pagină din World Wide Web, dar și să comunice cu furnizorul de informații și chiar și ei între ei. SAU prin browser se înțelege un program de „navigare” (virtuală) în web.

URL (un localizator uniform de resurse) este o secvență de caractere standardizată, folosită pentru denumirea, localizarea și identificarea unor resurse de pe Internet, inclusiv documente text, imagini, clipuri video, expuneri de diapozitive etc. 

Un motor de căutare este un program care caută și accesează Internetul în mod automat și frecvent și care stochează titlul, cuvinte cheie și, parțial, chiar conținutul paginilor web într-o bază de date. 

O pagină web este o resursă aflată în spațiul web (WWW) din Internet, cu hyperlinkuri (hiperlegături) pentru navigarea simplă (cu un singur clic de mouse) de la o pagină / secțiune de pagină la alta. Pagina web se numește astfel, deoarece ea se poate afișa pe un monitor sau ecran de calculator și se aseamănă într-o oarecare măsură cu o pagină de ziar. 

Site web provine din expresia engleză web site și desemnează o grupă de pagini web multimedia (conținând texte, imagini fixe, animații ș.a.), accesibile oricui în Internet, de obicei pe o temă anume, și care sunt conectate între ele prin așa-numite hyperlinkuri. Diversele site-uri web pot fi create de către o organizație, o persoană particulară, instituții publice etc. 

Un hyperlink sau mai scurt un link, este o referință, legătură, element de navigație într-un document electronic către alte părți ale aceluiași document, alte documente sau secțiuni din alte documente, spre care un utilizator este trimis atunci când accesează elementul de navigație.

Bitcoin este prima monedă virtuală descentralizată mondială (criptomonedă). Este un activ în întregime digital și nu este controlat de nicio autoritate centrală (cum ar fi o bancă).

Dicționarul este în ordinea logică a termenilor, nu alfabetic.

 

 

 Mergi la cuprins

 10. Dicționar termeni specifici

Like_facebook_cursuri online_edumnc_cultura digitala

 

 

 

 

Identitatea digitală și Securitatea pe internet

Pe Internet, lăsați urme, intenționat sau nu: istoricul de navigare, publicarea pe rețelele de socializare, cumpărăturile online ... Trebuie să învățați să le controlați pentru a vă controla reputația online!

Identitatea digitală

DE CE AVEM NEVOIE DE IDENTITATEA DIGITALĂ?

  • Pentru a deveni vizibili, cunoscuți; 

  • Pentru a fi identificat de un recrutor;

  • Pentru a comunica o imagine profesională corectă;

  • Pentru promovarea proiectelor / realizărilor profesionale sau personale (portofoliu)

  • Pentru protejarea confidențialității.

Verificarea identității digitale

Pentru subtitrare în limba română, apăsați pe simbolul   ”setări”, alegeți subtitrări, apoi traducere automată și căutați în listă limba română!

Configurați browserul dvs. web!

Internet Explorer, Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox ... există multe browsere, le folosim în mod regulat, dar cum funcționează?

Browserul afișează paginile unui site web.

Pentru a găsi pagini, puteți utiliza un motor de căutare precum Google. Când utilizați un motor de căutare, datele dvs. personale sunt stocate în fișiere: celebrele Cookie-uri ... apoi vândute companiilor care vă trimit publicitate!

Pentru a limita accesul la datele dvs., trebuie să vă ștergeți în mod regulat istoricul și cookie-urile (din setări), indicați site-urilor că refuzați să fiți urmăriți și utilizați „modul de navigare privată” atunci când puteți.

UN MIC JOC

Căutați-vă numele și prenumele pe un motor de căutare pentru a găsi informații publice despre dvs. Configurați alerte care vă notifică atunci când conținutul care vă poate interesa (numele, prenumele dvs., de exemplu) este publicat pe web cu Google Alert.

Securitatea pe internet

1. Setați parole puternice!

O parolă bună trebuie să conțină cel puțin 12 caractere cu 4 tipuri diferite: minuscule, litere mari, numere și caractere speciale. Dar, cel mai important, se schimbă în mod regulat!

Pentru a evita accesul/piratarea în cascadă, fiecare dintre conturile dvs. online sensibile (bancă, mesagerie, rețeaua socială etc.) trebuie blocat cu o parolă curată și unică.

2. Cereți-vă dreptul de a fi uitat!

Primul pas este să solicitați persoanei care a postat conținutul să îl elimine. Nu este întotdeauna posibilă ștergerea conținutului. Dar vă puteți afirma dreptul de a fi uitat, care constă în evitarea apariției paginilor în cauză pe motorul dvs. de căutare.

UN MIC JOC

Pentru câteva minute, ștergeți istoricul de navigare:

  • Identificați browserul pe care îl utilizați;

  • Căutați pe un motor de căutare "Ștergeți istoricul de navigare pe + numele browserului";

  • Găsiți tutorialul și continuați să ștergeți istoricul și cookie-urile.

Configurarea conturilor

Rețelele sociale sunt o parte integrantă a vieții digitale de zi cu zi și vă definesc identitatea online. Prin urmare, este important să știți ce alegeți și să vă configurați corect contul.

UN MIC JOC

  • Conectați-vă la o rețea socială pe care o utilizați;

  • Căutați opțiuni de setare;

  • Dacă este necesar, utilizați un motor de căutare pentru a găsi un tutorial. (Ex: „Cum îmi configurez contul de Facebook”)

Fiecare rețea socială vă permite să configurați distribuția datelor dvs. Nu ratați acest pas! Veți găsi cu ușurință tutoriale video sau instrucțiuni pentru a vă ghida pas cu pas.

 

 11. Identitatea digitală și Securitatea pe internet

Securitatea digitala_cursuri online_cultura digitala_edumnc

 Mergi la cuprins

 12. Evaluare

   Evaluare

  • Dați click pe butonul de mai jos pentru a accesa testul final!
  • Aveți voie la 2 încercări, iar pentru a putea primi și descărca Certificatul de absolvire, va trebui să treceți de pragul minim de 60% răspunsuri corecte. 

 

ATENȚIE!

Înainte de a începe,  completați-vă NUMELE și PRENUMELE!

(ceea ce completați va apărea pe Certificatul de Absolvire)

                     Succes!                     

                                                              ...sau

 

 

 Mergi la cuprins

Momentan, acest curs s-a încheiat.

Vă mulțumim pentru participare!

Contactează-mă

e-mail:

prof@edumnc.ro

Telefon

+40 723038927 

 

EduMNC - de ce?

Prin conținutul său, acest site se adresează atât elevilor/studenților, cât și profesorilor, cu scopul de a ușura munca fiecăruia în parte: învățare, respectiv predare/evaluare.

Toate materialele sunt originale!!!

 

Filozofia mea 

 

"A fura idei de la cineva este plagiat. A le fura de la mai mulți este cercetare.”

Legile lui Murphy